vodilna slika

Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.

Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.

Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.

901-0014/2025-481 Pobuda na pobudo: 901-0010/2025-437


Datum: 14. 07. 2025
Urad: Urad za razvoj in prostor
Svetniška skupina: Gibanje svoboda
Svetnik: Žiga Papež

Vprašanja, pobude in pohvale

Spoštovani, Name so se ponovno obrnili stanovalci Glavnega trga 2. Želijo, da predam njihov odgovor oz. repliko na vaš odgovor, na njihovo prvotno vprašanje oz. pobudo. Citiram: "Spoštovani, Zahvaljujem se vam za prejeti odgovor glede problematike bivalnih pogojev v objektu Glavni trg 2. Kljub vašemu pojasnilu bi želel izpostaviti več pomembnih dejstev in protiargumentov, ki kažejo, da trenutne razmere žal še vedno niso ustrezno naslovljene, niti v smislu sistemskih rešitev niti v smislu obveščenosti stanovalcev ter njihove zaščite pred posledicami, ki izhajajo iz neustreznih pogojev bivanja. 1. Neenakomerna in nejasna razdelitev razvlažilnikov Čeprav ste navedli, da so bili kot začasna rešitev kupljeni razvlažilniki, iz prakse izhaja, da so jih prejela le nekatera stanovanja - po naših informacijah le 3 razvlažilniki za 8 stanovanj. Ostali stanovalci niso prejeli niti informacij, da obstaja možnost izposoje razvlažilnikov preko stanovanjskega sklada, zato so jih morali kupiti sami, kar je zanje predstavljalo dodaten in nepričakovan strošek. Takšna selektivnost in neobveščanje uporabnikov sta neustrezna in neenakopravna praksa. 2. Visoki stroški zaradi energetsko neučinkovite stavbe Kljub obnovi objekt še vedno ne izpolnjuje pričakovanj sodobno energetsko učinkovite stavbe. Toplotna izolacija ni zadovoljiva, zaradi česar so stroški ogrevanja in razvlaževanja nesorazmerno visoki. Res je, da so nameščeni kalorimetri omogočili bolj pravično delitev stroškov, vendar to ne zmanjšuje dejstva, da so skupni stroški za gospodinjstva nesorazmerno visoki, kar neposredno vpliva na finančno varnost stanovalcev - predvsem mlajših družin in ranljivih skupin. 3. Vzrok vlage je slaba izsušitev po obnovi Zračenje se v večini stanovanj izvaja redno - večkrat dnevno, stanovalci imajo okna odprta celo ponoči, mnogi uporabljajo lastne razvlažilnike. Kljub temu je vlaga še vedno izrazito prisotna. Glavni razlog ni nezadostno zračenje, temveč dejstvo, da se materiali (omet, zidovi ipd.) še vedno sušijo, saj objekt po prenovi ni bil ustrezno izsušen. Debele stene dodatno podaljšujejo ta proces. Vlaga zato ni posledica nepravilnega ravnanja stanovalcev, temveč gradbenega stanja objekta, ki je sistemske narave in zahteva sistemske rešitve. 4. Pregrevanje stanovanj ni posledica slabega zračenja, temveč masivne gradnje V poletnih mesecih se temperature v stanovanjih hitro dvignejo nad 27°C, kar ustvarja nevzdržne pogoje - kot omenjeno še posebej za otroke ter kronične bolnike. Gre za posledico akumulacije toplote v masivnih stenah, ki toploto čez dan oddajajo tudi ponoči, kljub jutranjemu zračenju. Teh pojavov ni mogoče reševati z naravnim zračenjem ali senčenjem, saj gre za fizikalno lastnost konstrukcije stavbe. V nekaterih primerih so se stanovalci morali začasno izseliti iz stanovanj, ker bivanjski pogoji niso več dopuščali varnega ali dostojnega bivanja. Vabimo vas, da se sami osebno prepričate o razmerah v enem izmed trenutno izpraznjenem stanovanju, kjer se je to že zgodilo. 5. Potrebna je dolgoročna, sistemska rešitev Zavedamo se, da so sistemske rešitve, kot so klimatske naprave in rekuperatorji, povezane z določenimi stroški. Vendar gre tukaj za bistveni pogoj za normalno bivanje, ne za udobje ali razkošje. Gre tudi za zaščito samega objekta, dolgotrajna vlaga bo povzročila škodo tako na interierju kot na konstrukciji stavbe. Stroški, ki bodo nastali zaradi poškodb (plesen, propad pohištva, zamakanje, poškodovani ometi), bodo za sklad in občino dolgoročno višji, kot če se težava reši zdaj z ustrezno tehnično rešitvijo. 6. Pomanjkanje transparentne komunikacije Stanovalci še vedno niso redno in pravočasno obveščeni o možnostih ukrepov, rešitvah ali postopkih. Prav tako niso bili vključeni v pripravo načrtov glede prezračevanja ali energetske sanacije. Iskren, konstruktiven in reden dialog bi bil izjemno potreben, saj bi le tako lahko skupaj našli rešitve, ki so izvedljive in sprejemljive

Na podlagi navedenega ponovno pozivamo:

 • Da se nemudoma pripravi tehnični in finančno izvedljiv načrt za ureditev prezračevanja in/ali vgradnjo klimatskih enot ter rekuperatorjev;

• Da se izvede dodatna analiza trenutnega stanja objekta in pogojev bivanja;

• Da se stanovalce obvesti o vseh možnostih podpore, vključno z morebitno izposojo opreme, subvencijami ali drugimi oblikami pomoči;

• Da se omogoči sistemska rešitev, ki ne bo temeljila na parcialnih ukrepih, temveč bo trajno naslovila vzroke za obstoječe težave.

Zavedamo se kompleksnosti investicij in postopkov, a prav zato je nujno, da pri tovrstnih projektih, še posebej kadar gre za javno infrastrukturo ne pride do sistemskih pomanjkljivosti, ki negativno vplivajo na zdravje, varnost in kakovost bivanja najemnikov. Ta projekt ima potencial, da ostane pozitiven zgled, a le če se bodo odpravile napake, ki so še vedno prisotne. Zahvaljujemo se vam za razumevanje in vas pozivamo k čimprejšnjemu ukrepanju."

 

Odgovor

ODGOVOR:   Odgovor je podan po točkah iz vsebine pobude

 

1. VPRAŠANJE

Neenakomerna in nejasna razdelitev razvlažilnikov.

Čeprav ste navedli, da so bili kot začasna rešitev kupljeni razvlažilniki, iz prakse izhaja, da so jih prejela le nekatera stanovanja - po naših informacijah le 3 razvlažilniki za 8 stanovanj. Ostali stanovalci niso prejeli niti informacij, da obstaja možnost izposoje razvlažilnikov preko stanovanjskega sklada, zato so jih morali kupiti sami, kar je zanje predstavljalo dodaten in nepričakovan strošek. Takšna selektivnost in neobveščanje uporabnikov sta neustrezna in neenakopravna praksa.

 

Odgovor: JSS MONM je kupil 4 razvlažilnike in jih razdelil med najemnike, ki so izpostavili težavo s pretirano vlago v svojih stanovanjih, s čimer so tudi izkazali potrebo po njih. Ker so stanovanja različno orientirana in s tem preko dneva različno podvržena soncu ter drugim vremenskim vplivom, nenazadnje pa so tudi potrebe stanovalcev različne, je JSS MONM pri dodeljevanju razvlažilnikov izhajal iz pobud in potreb najemnikov, zaradi česar je očitek, da JSS MONM deluje selektivno, neupravičen.

 

2. VPRAŠANJE

Visoki stroški zaradi energetsko neučinkovite stavbe.

Kljub obnovi objekt še vedno ne izpolnjuje pričakovanj sodobno energetsko učinkovite stavbe. Toplotna izolacija ni zadovoljiva, zaradi česar so stroški ogrevanja in razvlaževanja nesorazmerno visoki. Res je, da so nameščeni kalorimetri omogočili bolj pravično delitev stroškov, vendar to ne zmanjšuje dejstva, da so skupni stroški za gospodinjstva nesorazmerno visoki, kar neposredno vpliva na finančno varnost stanovalcev - predvsem mlajših družin in ranljivih skupin.

 

Odgovor: Objekt na Glavnem trgu 2 je bil rekonstruiran v skladu z gradbeno zakonodajo in s smernicami Zavoda za varstvo kulturne dediščine pri čemer objekt ni bil zgrajen na novo, na način, kot se trenutno gradijo novi večstanovanjski objekti, zaradi česar predmetne rekonstrukcije tudi ni mogoče primerjati s sodobno energetsko učinkovitimi stavbami. Sama izvedba rekonstrukcije je prejela številna priznanja v strokovnih krogih, lokacija objekta je izjemna, prostornost notranjih prostorov je nadstandardna, po drugi strani pa objekt zaradi samega načina rekonstrukcije ne more biti energetsko primerljiv s trenutnimi novogradnjami. Glede na nam dostopne podatke so stroški gospodinjstev v dotičnem objektu tudi sicer primerljivi s stroški v drugih večstanovanjskih objektih. Glede na dejstvo, da so v objektu predvsem mlade družine, je JSS MONM k temu proaktivno pristopil tudi pri sami višini najemnine, ki se trenutno v povprečju zaračunava v višini cca 6,8 EUR/m2.

 

V naslednjih mesecih bomo pridobili novo energetsko izkaznico objekta (v okviru javnega naročila MONM), v sklopu katere bo izvedena tudi revizija energetske učinkovitosti stavbe na Glavnem trgu 2. Na podlagi izvedene revizije energetske učinkovitosti stavbe bomo prilagodili aktivnosti, ki se bodo izvedle na objektu.   

 

3. VPRAŠANJE

Vzrok vlage je slaba izsušitev po obnovi.

Zračenje se v večini stanovanj izvaja redno - večkrat dnevno, stanovalci imajo okna odprta celo ponoči, mnogi uporabljajo lastne razvlažilnike. Kljub temu je vlaga še vedno izrazito prisotna. Glavni razlog ni nezadostno zračenje, temveč dejstvo, da se materiali (omet, zidovi ipd.) še vedno sušijo, saj objekt po prenovi ni bil ustrezno izsušen. Debele stene dodatno podaljšujejo ta proces. Vlaga zato ni posledica nepravilnega ravnanja stanovalcev, temveč gradbenega stanja objekta, ki je sistemske narave in zahteva sistemske rešitve.

 

Odgovor: Lahko je vzrok za prisotnost trenutne vlage med drugim iskati tudi v sušenju materialov, ki so bili nanešeni na stene, strope, a postopki so bili vodeni v skladu s standardi. Zagotovo dodatno vlago v prostorih povečuje tudi uporaba kuhinje, kopalnice idr., zaradi česar je nujen proces prezračevanja. Ob tem dodajamo, da je bilo po naključnem pregledu ugotovljeno, da večina stanovalcev ne odpira oken oziroma jih ne odpira za daljši čas, s čimer ni zagotovljeno zadostno zračenje prostorov, zračenje zjutraj/zvečer pa je ključnega pomena pri zmanjševanju vlage v stanovanju.

 

4. VPRAŠANJE

Pregrevanje stanovanj ni posledica slabega zračenja, temveč masivne gradnje.

V poletnih mesecih se temperature v stanovanjih hitro dvignejo nad 27°C, kar ustvarja nevzdržne pogoje - kot omenjeno še posebej za otroke ter kronične bolnike. Gre za posledico akumulacije toplote v masivnih stenah, ki toploto čez dan oddajajo tudi ponoči, kljub jutranjemu zračenju. Teh pojavov ni mogoče reševati z naravnim zračenjem ali senčenjem, saj gre za fizikalno lastnost konstrukcije stavbe. V nekaterih primerih so se stanovalci morali začasno izseliti iz stanovanj, ker bivanjski pogoji niso več dopuščali varnega ali dostojnega bivanja. Vabimo vas, da se sami osebno prepričate o razmerah v enem izmed trenutno izpraznjenem stanovanju, kjer se je to že zgodilo.

 

Odgovor: Z navedenim očitkom, da se temperature v stanovanjih v poletnih mesecih dvignejo nad 27°C, se ne strinjamo. Zavedamo pa se, da trenutno stanje ni optimalno zato proučujemo možnosti trajnejših rešitev, pri čemer je potrebno upoštevati tudi številne omejitve (tudi finančne).

 

5. VPRAŠANJE

Potrebna je dolgoročna, sistemska rešitev.

Zavedamo se, da so sistemske rešitve, kot so klimatske naprave in rekuperatorji, povezane z določenimi stroški. Vendar gre tukaj za bistveni pogoj za normalno bivanje, ne za udobje ali razkošje. Gre tudi za zaščito samega objekta, dolgotrajna vlaga bo povzročila škodo tako na interierju kot na konstrukciji stavbe. Stroški, ki bodo nastali zaradi poškodb (plesen, propad pohištva, zamakanje, poškodovani ometi), bodo za sklad in občino dolgoročno višji, kot če se težava reši zdaj z ustrezno tehnično rešitvijo.

 

Odgovor: Z izvedenci s tega področja in projektanti se že iščejo možne tehnične - sistemske rešitve.

 

6. VPRAŠANJE

Pomanjkanje transparentne komunikacije.

Stanovalci še vedno niso redno in pravočasno obveščeni o možnostih ukrepov, rešitvah ali postopkih. Prav tako niso bili vključeni v pripravo načrtov glede prezračevanja ali energetske sanacije. Iskren, konstruktiven in reden dialog bi bil izjemno potreben, saj bi le tako lahko skupaj našli rešitve, ki so izvedljive in sprejemljive

 

Odgovor: Stanovalce JSS MONM tekoče obvešča o aktivnostih, ki se izvajajo oziroma se bodo izvajale na objektu, obvešča pa jih preko njihovega predstavnika. Stanovalci so tako preko svojega predstavnika vključeni v vse aktivnosti, ki se izvajajo tako glede iskanja rešitev vezanih na prezračevanja, kot tudi glede energetske sanacije in vseh ostalih aktivnosti. Stanovalci bodo tudi v prihodnje preko njihovega predstavnika obveščeni in seznanjeni z vsemi  aktivnostmi vezanimi na objekt.

 

7. POZIV:

Na podlagi navedenega ponovno pozivamo:

• Da se nemudoma pripravi tehnični in finančno izvedljiv načrt za ureditev prezračevanja in/ali vgradnjo klimatskih enot ter rekuperatorjev;

• Da se izvede dodatna analiza trenutnega stanja objekta in pogojev bivanja;

• Da se stanovalce obvesti o vseh možnostih podpore, vključno z morebitno izposojo opreme, subvencijami ali drugimi oblikami pomoči;

• Da se omogoči sistemska rešitev, ki ne bo temeljila na parcialnih ukrepih, temveč bo trajno naslovila vzroke za obstoječe težave.

 

Odgovor na poziv:  

 

JSS MONM v sodelovanju z MONM namerava pristopiti k izboljšanju klimatskih razmer v stanovanjih z namestitvijo klimatske naprave v vsako stanovanje. Sama izvedba bo odvisna od tehničnih možnosti izvedbe in namestitve, pri čemer se bo iskalo tudi mnenja projektantov ter strokovnih izvedencev iz tega področja. Na podlagi optimalne tehnične rešitve, se bo preko javnega razpisa iskalo najugodnejšega izvajalca.

Pri izvedbi investicije se izhaja iz dejstva, da so stanovanja s pridobljenim uporabnim dovoljenjem za objekt primerna za bivanje. Izboljšanje klimatskih razmer v stanovanjih pomeni dodano vrednost za bivanje v njih. Z izvedbo investicije, bo tako za najemnike, ki bodo uporabljali klimatski sistem, nastopila dodatna mesečna finančna obveznost. V skladu z izdanim gradbenim dovoljenjem je na objektu predvidenih 11 stanovanjskih enot. Investicijo pa bo JSS MONM v sodelovanju z MONM izvedel, v kolikor se bo za priključitev na klimatski sistem odločilo vsaj 6 trenutnih najemnikov.

Z vsem zgoraj navedenim je bil seznanjen predstavnik stanovalcev objekta, z njegove strani pa JSS MONM do sedaj ni prejel še nobenega odgovora. 

Kot je bilo navedeno, se je že pristopilo k izdelavi nove energetske izkaznice objekta, v okviru katere se bodo pregledali projekti in izvedle določene meritve. Glede vseh aktivnosti in bodočih investicij na objektu ocenjujemo, da bodo omogočile udobnejše in še bolj kvalitetno bivanje v stanovanjih.

Najemniki imajo na voljo različne oblike pomoči, o katerih si lahko več preberejo na spletni strani JSS MONM, z morebitnimi drugimi oblikami pomoči se lahko seznanijo na spletnih straneh drugih institucij, ki nudijo tovrstne pomoči (MONM, CSD, RK, idr). Prav tako si lahko na spletni strani JSS MONM preberejo o aktualnih razpisih, ki nudijo subvencije in se na njih, v primeru izpolnjevanja pogojev, tudi prijavijo. Sklad pa trenutno ne razpolaga z nobeno prosto opremo, ki bi jo lahko predali v izposojo. 

 

          

Pripravili:

 

Mag. Bojan Rajer, direktor JSS MONM

 

 

Barbara Dreo Gričar

podsekretarka za premoženjsko pravne zadeve

 

 

dr. Iztok Kovačič                                                                                 dr. Jana Bolta Saje

vodja Urada za prostor in razvoj                                                 direktorica občinske uprave

 

 

 

Nazaj na seznam