Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.
Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.
Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.
902-0028/2024-289 Zaskrbljujoča onesnaženost zraka v Novem mestu
Datum: 03. 10. 2024
Urad: Urad za razvoj in prostor
Svetniška skupina: DeSUS - Demokratična stranka upokojencev Slovenije
Svetnik: Mag. Adolf Zupan
Pobuda
Vprašanje kaj se bo naredilo za izboljšanja zraka v Novem mestu. Stanje je zelo slabo. Pred dvema letoma je občinska uprava obljubila, da bo stvari snemala in da bo potem pripravila poročilo za občinski svet.
Odgovor
Skrb za kakovost zraka je eno pomembnih področij delovanja občinske uprave, v katerega je usmerjenih vrsta dejavnosti, ki se prepletajo tako z zmanjševanjem izpusta CO2 kot z energetsko učinkovitostjo in zelenim prehodom. V celoti se ne moremo strinjati, da je stanje kakovosti zraka v Novem mestu zelo slabo, saj uradne meritve kažejo drugačno sliko. Povezava, ki je bila navedena v prilogi svetniškega vprašanja, je del komercialne spletne strani proizvajalca filtrov za čiščenje zraka in nima nobene znanstvene osnove, saj zbrani podatki niso ustrezno preverjeni, metodologija te »raziskave« pa je neznana. Če temeljito preverimo navedeni vir, ugotovimo, da so slovenska mesta v raziskavo vključena naključno, o virih podatkov pa ni informacij. Na žalost naši medijski portali, kot je navedeni vir, senzacionalistično povzemajo tovrstne informacije, ne da bi bili sposobni preveriti dejanske podatke.
Zadnji uradni podatki o kakovosti zraka Agencije Republike Slovenije za okolje (ARSO) navajajo, da v septembru in oktobru 2024 v Novem mestu niso bile niti enkrat presežene mejne vrednosti za delce PM2.5 (Vir: ARSO; hmljn.arso.gov.si). Dobro kakovost zraka smo v letu 2024 beležili tudi pri drugih parametrih, kjer povprečne mesečne ravni delcev PM10 kažejo, da celo v januarju in februarju letos povprečne mesečne vrednosti v Novem mestu niso bile presežene. Tudi v letu 2023 ARSO v Novem mestu ni zabeležil niti enega primera, da PM10 delci presegajo dnevne mejne vrednosti.
Zavedamo se, da merilna točka ARSO na Žibertovem hribu ni reprezentativna za večji del občine zaradi njene specifične lege. Ravno tako lahko v nekem delu ugodno sliko kakovosti zraka pripišemo relativno milim zimam. Kakovost zraka zato spremljamo z lastnimi dodatnimi merilnimi točkami tudi sami, tako, da imamo trenutno več merilnih mest, kjer smo osredotočeni predvsem na meritve PM delcev, spremljamo pa tudi druge parametre, ki so pomembni za razumevanje zbranih podatkov (veter, vlaga, temperatura). Meritve kakovosti zraka tako trenutno izvajamo na štirih točkah:
1) Knjižnica Mirana Jarca (Rozmanova ulica), Novo mesto – Airly senzor (AQI – air quality index, temperatura, relativna vlažnost, zračni tlak, PM1, PM2.5, PM10),
2) Olimpijski center Novo mesto – Airly senzor (AQI – air quality index, temperatura, relativna vlažnost, zračni tlak, PM1, PM2.5, PM10),
3) Valantičeva ulica, Novo mesto – Senzemo senzor (AQI – air quality index, zračni tlak, O3, temperatura),
4) Trdinova ulica, Novo mesto – Senzemo senzor (AQI – air quality index, zračni tlak, O3, temperatura).
Podatki iz navedenih merilnih mest, ki sicer niso referenčne, se v večjem delu skladajo z meritvami ARSO, v nekaterih primerih pa na posameznih lokacijah beležimo nekoliko slabšo kakovost zraka, občasno tudi s preseganjem mejnih vrednosti. Povzamemo lahko, da situacija ni tako rožnata, kot jo kažejo podatki ARSO in tudi ne tako slaba kot govorijo na začetku navedeni spletni viri. Predvsem v zimskih mesecih imamo v Novem mestu opazne težave z onesnaženostjo zraka, ki je posledica nepravilnega kurjenja v neučinkovitih in zastarelih kurilnih napravah in posledično visokimi vrednostmi PM delcev, ki na določenih območjih mesta presegajo mejne vrednosti.
Glede na analize virov onesnaženja zraka v Novem mestu, ki jih je izvedel ARSO s spektrografskimi metodami, so viri trije in imajo približno tretjinsko razdelitev vpliva: promet, ogrevanje (energetika) in onesnaženje, ki ga prinesejo zračni tokovi iz drugih delov države ali Evrope. Pri tem poudarjamo, da ima novomeška industrija zelo majhen neposredni vpliv na kakovost zraka, saj imamo v mestu sodobno industrijo z zelo nizkimi izpusti onesnažil, tako zaradi tipa dejavnosti, kot tudi zaradi čistih tehnoloških rešitev, ki so jih uporabili pri zmanjševanju izpustov. Neposreden vpliv imamo zato le na prva dva vira onesnaženja – promet ter energetiko.
Na področju prometa Mestna občina Novo mesto na vse sprejemljive načine vzpodbuja električno in trajnostno mobilnost. Gradimo ključno kolesarsko in peš omrežje in za to izkoriščamo vse možne vire sofinanciranja Evropske unije, vzpostavili smo dobro mrežo javnih električnih polnilnic za avtomobile, vzpodbujamo souporabo avtomobilov in koles ter druge ukrepe za promocijo hoje in kolesarjenja. Pripravljamo se tudi na posodobitev javnega potniškega prevoza z električnimi vozili. Vendar neposredno, kljub vsem akcijam, navad mobilnosti ne moremo spreminjati čez noč. Novomeščani se radi vozijo z osebnimi vozili, v avtomobilu je v prometnih konicah povprečno 1-2 potnika. Nova Celostna prometna strategija, ki je v zaključni fazi priprave, bo tako naslovila vsa področja, kjer vidimo možnosti za spremembo, tudi na podlagi novih analiz in podatkov, ki jih imamo danes s področja mobilnosti v občini.
Na področju zelene in varčne energetike je Mestna občina Novo mesto ena vodilnih lokalnih skupnosti v Sloveniji, saj smo energetsko prenovili praktično vse javne občinske stavbe ter bomo v letošnjem in naslednjem letu šest javnih stavb opremili z zmogljivimi sončnimi elektrarnami. Podpiramo tudi energetske pisarne eko-sklada in Borzena ter druge nacionalne ukrepe, ki občanom omogočajo dostop do čistih energetskih tehnologij.
Kot je bilo omenjeno v svetniškem vprašanju, smo pred leti tudi osveščali uporabnike malih kurilnih naprav o pravilni uporabi za zmanjšanje škodljivih izpustov, kar je mogoče ponoviti. Vendar želimo pri tem opozoriti, da smo še vedno sredi energetske krize, kjer se je marsikateri uporabnik zaradi izjemnega povišanja cen energentov odločil za prehod na ogrevanje z biomaso, kjer pa so tudi zaradi velikega deleža zastarelih kurilnih naprav izpusti izjemno visoki in škodljivi. Razumeti je potrebno, da ob naslavljanju energetske revščine, ki je neposredna posledica aktualne energetske krize, ni mogoče preprečevati občanom dostop do cenejših energentov, ki so lahko celo trajnostni, če gre za uporabo primerne bio-mase, zato lahko več naredimo skupaj le na osveščanju in izobraževanju pri uporabi tovrstnih energentov. Najslabši vpliv na kakovost zraka predstavljajo kamini in sorodne majhne kurilne naprave, kjer je izgorevanja biomase izjemno neučinkovito s sproščanjem visokega deleža PM delcev. Slabo stanje zraka, ki ga opažate v določenih delih občine v zimskem času, je dejstvo, ki ga ne želimo zanikati, vendar krivca za to ne gre iskati ne v industriji in ne v prometu, ampak je rezultat praks, nad katerimi občinska uprava nima nobenega neposrednega vpliva.
Nove smernice Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) so priporočene mejne vrednosti onesnažil zraka z novimi standardi praktično prepolovile. Medtem, ko je bila prejšnja sprejemljiva dnevna meja 50 ug na m3 PM10 delcev, je nova 25, čeprav EU in Slovenija še vedno vztrajata na kompromisni mejni vrednosti 40 ug na m3. WHO ugotavlja, da ima kakovost zraka mnogo večji vpliv na zdravje ljudi, kot smo menili v zadnjih desetletjih. Kako se bomo lotili tega vprašanja, je stvar družbene odgovornosti posamezne lokalne skupnosti in vključuje aktivno delo vseh deležnikov v prostoru.
Pripravil:
Peter Geršič,
vodja razvojno projektne pisarne
dr. Iztok Kovačič dr. Jana Bolta Saje
vodja Urada za prostor in razvoj direktorica občinske uprave
Nazaj na seznam